Wegtest Ford Mustang Mach 1: Mach het een beetje meer zijn?
Wie een beetje voeling heeft met het autowereldje, weet dat de liefhebbers zich in hun koffie verslikten toen ze hoorden dat de Mustang Mach-e een… elektrische SUV zou worden. Maar vervang die ‘e’ door een ‘1’ en diezelfde liefhebbers zullen schreeuwen van plezier in plaats van ontreddering! Dit is de ware afstammeling van een lijn die in 1969 is gelanceerd.
Origineel recept
De Mustang behoeft geen introductie. Maar je moet toch een kenner zijn om te weten dat Ford in 1969 reageerde op de steeds agressievere concurrentie van onder meer de Chevrolet Camaro door gemenere versies van de legendarische Pony Car aan te bieden. Een daarvan was de Mach 1, die zowel mechanisch als dynamisch het scherpste mes in de lade was. Furieus was de enige juiste omschrijving. Ze past trouwens nog steeds perfect bij de nieuwe Mach 1, de sportiefste Mustang ooit die officieel zijn weg naar Europa vond.
Het begint allemaal met een kleine vitaminekuur voor de 5-liter-V8-motor, die van 449 pk in de "klassieke" GT wordt opgevoerd tot 460 pk. "Net als in de Bullit", zeggen de experts. Juist, maar daar houdt het niet op. Hier maakt de motor meer toeren en de bijbehorende versnellingsbakken (handgeschakelde zesbak of tientrapsautomaat) zijn herzien voor meer agressiviteit.
De ingenieurs hebben ook de aerodynamica herwerkt voor meer downforce. Maar bovenal is er het chassis, dat elementen overneemt van versies die niet in ons land verkrijgbaar zijn: de waanzinnige GT350 en de nog waanzinnigere GT500. De ontwikkeling gebeurde in een van de grootste testcentra van Ford ter wereld: Lommel, in Limburg. Kortom, de Mustang Mach 1 maakt aanspraak om serieus te worden genomen, zelfs naar Europese normen.
Tegengif voor Duitsland?
In vele opzichten doet de Mustang Mach 1 ons denken aan een zekere sportwagen voor alledag van bij de oosterburen. U raadt het al: een opgevoerde versie van een coupé met een sportieve inborst, motor vooraan, achterwielaandrijving, manuele versnellingsbak, vier zitplaatsen, een mix van alledaags comfort en dat authentieke rijplezier voor die momenten dat u in een vrolijke bui verkeert… We hebben het natuurlijk over de BMW M4, in zijn gewone doen, niet als Competition.
Voor ons is het basisidee van deze auto's hetzelfde, en sommige van de ingrediënten zijn identiek. Natuurlijk, het Ford-interieur is niet premium, zijn badge is minder vleiend voor het ego (hoewel). Maar de Mustang heeft desalniettemin een erg zuiver gevoel. Het ligt eraan dat zijn grote V8 zonder turbo ademt, wat ook een voorteken is van zijn minder technologische natuur.
Conclusie
Inderdaad, je krijgt een ouderwetsere maar ook een zuiverdere en vooral mechanischere indruk achter het stuur. Minder raffinement is het logische gevolg, evenals minder communicatie en precisie vergeleken met de M4.
Maar u raakt er snel aan gewend, want de Mustang is gul met zijn bijna kinderachtige speelsheid. Hij duwt hard, zingt luid, hij houdt de koord van de bocht vast zoals het hoort, en tegelijkertijd laat hij zich gemakkelijk provoceren tot een paar schuivers met de achterkant. Een auto uit het land van de donuts, nietwaar! Maar zelfs onder die capriolen maakt hij zichzelf altijd perfect verstaanbaar voor het bewaren van de controle. En dan nog deze uitsmijter: koop de Mach 1, betaal de torenhoge belastingen, en u zit nog steeds onder de basisprijs van de M4. Al zal het pompstation de rekening vereffenen...
Totale score: 18/20
Sterke punten
Krachtig en vocaal V8-geluid
Pure sensaties
Verhouding prijs-prestaties
Ford Mustang Mach 1
Lengte: 4,79 m
Breedte: 1,91 m
Hoogte: 1,38 m
Koffer: 408 l
Gewicht: 1.839 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 12,4 l/100 km
Vermogen: 460 pk
Koppel: 529 Nm
Maximumsnelheid: 267 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 4,8 s
CO2 (WLTP): 284 g/km
Basisprijs: 61.150 euro (incl.btw)