Wegtest Ford S-Max Hybrid: verzetsstrijder
Van de twee grote MPV's die Ford nog verkoopt is het de S-Max waar we onze zinnen op hebben gezet. Hij is de sportievere van de twee. Deze grote jongen van 4,80 meter lang en bijna twee meter breed heeft geen presentatie meer nodig. Hij rijdt al zes jaar op onze wegen zonder noemenswaardige veranderingen, afgezien van een paar details in 2019.
Dat belet hem niet om een uitrusting aan te bieden die helemaal bij de tijd is, zowel op het vlak van rijhulp (adaptieve cruisecontrol met filebeheer, enz.) als op het vlak van connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto). We moeten echter toegeven dat de interieurpresentatie, nooit een voorloper geweest, nu echt zijn leeftijd begint te tonen.
Maar wat deze S-Max (en nog meer de Galaxy) zo interessant maakt, is natuurlijk de ruimte aan boord. Er kunnen tot zeven volwassenen aan boord, en in de vijfzitsconfiguratie bedraagt het nuttige volume onder het afdekzeil 700 liter. Dat loopt op tot 2.200 liter wanneer alle zetels neergeklapt zijn. Probeer deze verhouding tussen ruimte voor bagage en passagiers maar eens te verslaan.
Volgens de standaard
De echte nieuwigheid zit onder de motorkap. Een teken des tijds. De dieselmotoren zijn vervangen door een hybride benzinemotor. Een "grote" 2,5 liter-viercilinder wordt ondersteund door een elektromotor, die wordt gevoed door een kleine batterij van 1,1 kWh. Een soortgelijke configuratie als die van de Kuga Hybrid, een keuze die ons eerlijk gezegd deed twijfelen over het verbruik. Dit voertuig weegt bijna 2 ton.
Des te verrassender was dan ook onze vaststelling dat we tijdens onze testdagen een gemiddelde van 5,8 liter per 100 kilometer noteerden na 425 kilometer rijden. Dat is 0,6 liter per 100 kilometer onder het WLTP-verbruik dat op de officiële papieren van Ford prijkt! Een geweldige prestatie in normale verkeersomstandigheden.
Dat positieve rapport weerspiegelt het uitstekende beheer van het hybride systeem van Ford, dat dicht bij de benchmark Toyota ligt en ondanks zijn vermogen volledig gericht is op energiebesparing. Soms is het frustrerend, omdat het chassis van de S-Max meer dan genoeg over heeft wanneer papa het tempo opvoert.
Conclusie
Het weggedrag van de S-Max is nog altijd even praktisch en enthousiast en daar wordt nu een zeer efficiënte hybride motor aan toegevoegd. Dit is zijn arsenaal dat moet proberen klanten terug te winnen die zijn overgelopen naar SUV's.
Met een prijs van 44.370 euro in de hier getoonde ST-Line-uitvoering (vanaf 39.930 euro) is hij ongeveer 4.000 euro duurder dan de Kuga waarmee hij zijn motor deelt. Helaas betekent zijn CO2-uitstoot van 147 gr/km dat de fiscale aftrekbaarheid voor professionals tot 50% beperkt blijft.
Sterke punten
Binnenruimte en praktische vondsten
Balans tussen comfort en dynamiek onderweg
Voorbeeldig reëel verbruik
Ford S-Max Hybrid
Lengte: 4,80 m
Breedte: 1,91 m
Hoogte: 1,68 m
Koffer: 700 l
Gewicht: 1.902 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,4 l/100 km
Vermogen: 190 pk
Koppel: 200 Nm
Maximumsnelheid: 185 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,8 s
CO2 (WLTP): 146 g/km
Basisprijs: 39.930 euro