Wegtest Land Rover Defender P400e Plug-In Hybrid: in en voor de natuur
404 pk: dat is het vermogen dat deze tweespan levert wanneer de 2.0-liter op benzine en de elektromotor samenwerken. Dit zal alleen het geval zijn als de batterij toch een zeker laadniveau bezit. Jammer we dat de 19,2 kWh grote batterij niet volledig onder de originele bagageruimtebodem past. Daarom moest de bagagevloer worden verhoogd, waardoor het volume met ongeveer 70 liter werd verminderd tot 853 liter in totaal. Dit is nog steeds royaal, maar de ontstane "bult" is naast ontsierend ook niet erg praktisch.
Deze ingreep, evenals de aanwezigheid van een tweede vulklep met daarachter een stekker voor het laden, zijn de enige punten die deze Defender onderscheiden. Met ook nog een paar menu's in het infotainmentsysteem die de werking van de hybride aandrijflijn uitbeeldt.
Sportwagen in vermomming?
Land Rover claimt een 100% elektrische actieradius van ongeveer 40 kilometer. Het is haalbaar voor zover je jezelf een beetje intoomt. In hybride modus zal het systeem zo lang mogelijk de voorkeur geven aan het gebruik van de elektrische motor, terwijl de benzinemotor alleen wordt gebruikt bij aandringen of boven 140 km/u.
Er zijn ook twee andere modi beschikbaar: Electric, om het exclusieve gebruik van de elektrische module af te dwingen, en EV Hold, waarmee de lading van de batterij wordt bewaard voor later gebruik. Ook tijdens het rijden kan je bijladen, maar dat gaat ten koste van het brandstofverbruik.
Wil je zijn dorst beteugelen en dichter bij de aangekondigde 74 g CO2 per kilometer geraken, dan mag je niet azen op de bijna sportieve capaciteiten van deze grote SUV. In 5,6 seconden staat hij aan 100 km/u, wat slechts 0,2 seconden trager is dan die van de grote 525 pk sterke V8 Defender! Dat is wat een elektromotor en zijn onmiddellijke vermogensdump vermag. En uiteraard vallen we in herhaling, maar het werkelijke brandstofverbruik zal afhangen van hoe ijverig u de batterij oplaadt en hoe uw rijgewoonten zijn. Voor een SUV van 2.600 kg geldt het des te meer!
Conclusie
Het is altijd verrassend om in pure stilte in zo'n groot voertuig rond te rijden. En zelfs in zijn elektrische modus behoudt deze Defender zijn legendarische rijeigenschappen. Helaas zal dit plezier voorbehouden blijven aan begoede kopers, zijn prijs begint immers bij 76.200 euro.
In tegenstelling tot andere modellen die professionals om fiscale redenen opkopen, krijgt deze Defender slechts een fiscaal voordeel van 40%. Hij voldoet niet aan de criteria van de Belgische overheid voor een hogere inbreng. Dat is dus dezelfde waarde als de P400 op benzine, waarvoor 5.800 euro minder wordt gerekend. Twee keer denken, dan doen, is de boodschap. En o ja, zo vaak mogelijk laden in de hoop dat de meerkost door het gebruik wordt gecompenseerd.
Sterke punten
- Verrassende kracht en prestaties
- Brave huisvaders halen zijn autonomie echt
- Rijplezier waardig aan een luxe-SUV
16/20
Land Rover Defender 110 P400e
Lengte: 4,75 m
Breedte: 1,96 m
Hoogte: 1,99 m
Laadruimte: 853 l
Gewicht: 2.600 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 3,3 l/100 km
Vermogen: 404 pk
Koppel: 640 Nm
Topsnelheid: 209 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,4 s
CO2 (WLTP): 74 g/km
Basisprijs: 76.200 euro