Wegtest MG Marvel R: driemaal is scheepsrecht?
De eerste twee modellen, de elektrische stads-SUV ZS en de compacte plug-in-SUV EHS, waren al aantrekkelijk door hun zeer scherpe prijzen, maar de Marvel R, die de gelederen komt vervoegen, zet in op verleiding in de letterlijke zin van het woord.
Oordeel vooral zelf: terwijl zijn kleinere broertjes genoegen nemen met een wat algemeen, universeel ontwerp, heeft deze MG echt aandacht voor de vorm. Alle smaken zijn persoonlijk, en u heeft het recht om niet gecharmeerd te zijn, maar niemand kan de Marvel R verwijten dat hij gewoontjes is.
Harmonieus geheel
Het interieur is al even aantrekkelijk, al was het maar omdat MG slaagt waar anderen falen: het enorme verticale centrale scherm integreren in een harmonieus geheel, in plaats van er een opzichtig hoofdelement van te maken. Het interieurdesign oogt sober en elegant, en de bekleding (zoals het kunstleder dat de zetels en het dashboard bedekt) is indrukwekkend. Het infotainmentsysteem is zowel intuïtief als compleet. Het is zelfs het meest uitgebreid van het MG-gamma, met bijvoorbeeld een voorverwarmingsfunctie voor de cabine, wat energie uit de accu's spaart.
De 4,67 meter lange SUV, in dezelfde categorie als de VW ID.4, Skoda Enyaq iV en de Kia EV6 of Hyunda Ioniq 5, biedt dankbaar veel ruimte op de achterbank, maar zijn kofferbak van 357 liter blijft onder het gemiddelde steken. Als er al punten van kritiek zijn op het interieur, dan zijn dat in de eerste plaats de ventilatiemonden die niet kunnen worden afgesloten of gericht, en de voor verbetering vatbare aanraakgevoeligheid van het multimediascherm..
Prijs wordt killer
MG biedt twee versies van de Marvel R aan: één met twee motoren die 180 pk naar de achterwielen sturen, de andere met een derde motor voor een totaal van 288 pk, verdeeld over alle vier de wielen. Er is één batterij van 70 kWh beschikbaar, die een actieradius biedt van 402 kilometer voor de versie met 180 pk en 370 kilometer voor de versie met 288 pk.
En hier is waar MG weer eens iets bijzonders doet. De prijzen moeten nog worden bepaald, maar we hebben het in ieder geval over zo'n 40.000 euro, een vergelijkbaar tarief met dat van bepaalde concurrenten... met een kleine batterij. Voor een soortgelijke accu betaalt u bij dezelfde rivalen 7.000 tot 8.000 euro meer. En nogmaals, we hebben het uitrustingsniveau, dat bij MG altijd royaal is ingevuld, niet vergeleken omdat de auto uit China kwam.
Conclusie
Een ochtendlange testrit in de versie met 288 pk openbaarde drie dingen. Ten eerste, dat de MG aangenaam efficiënt is, zonder te veel te willen doen. Ten tweede, dat de prestaties er zijn voor het plezier, niet voor sportief te rijden. Het chassis van de Marvel R is veel meer gericht op comfort dan op dynamiek. En ten derde is het beloofde rijbereik van 370 kilometer geen fata morgana, zelfs zonder te rijden in alle voorzichtigheid.
Naar onze mening is dit het aantrekkelijkste model van MG op dit moment. Niet alleen vanwege zijn prijs, maar vanwege het totaalpakket dat hij biedt. En dan is er nog die aangenaam ogende stijl.
Totale score: 15/20
Sterke punten
Comfortabel
Elegant design en interieur
Verhouding prijs-uitrusting
MG Marvel R AWD
Lengte: 4,67 m
Breedte: 1,91 m
Hoogte: 1,61 m
Koffer: 357-1.396
Gewicht: 1.920 kg
Vermogen: 288 pk
Koppel: 665 Nm
Maximumsnelheid: 200 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 4,9 s
WLTP-actieradius: 370 km
Basisprijs: +/- 40.000 euro