Wegtest Subaru Forester Sport: Sport, echt?
Een Subaru koop je niet zomaar, dat doe je uit overtuiging. Je moet zelfs op zoek gaan naar een showroom, want in België wordt het merk vertegenwoordigd door slechts 13 dealers die de unieke waarden van dit Japanse merk verdedigen.
Veertig jaar aanwezigheid op de Belgische markt heeft maar weinig veranderd aan de technische keuzes van Subaru. De motoren zijn nog altijd opgebouwd volgens de boxerarchitectuur (tegenover elkaar liggende cilinders) en vierwielaandrijving is standaard. Volgens Subaru zorgt deze keuze voor een lager zwaartepunt en betere rijeigenschappen.
Helaas kent dit ontwerp ook zijn tekortkomingen, zoals een meerverbruik en een hoge uitstoot, en dat zijn geen opstekers voor de populariteit. Daarom heeft het merk onlangs besloten om (bescheiden) te hybridiseren, in de hoop een bredere klantenbasis in Europa aan te trekken.
Met een cilinderinhoud van 2 liter wordt de boxermotor van 150 pk en 194 Nm geholpen door een elektromotor van 16,7 pk die beschikt over een kleine batterij van 0,6 kWh. Deze wordt aangedreven door het motorblok en de energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen. Hij wordt gecombineerd met een continu variabele automatische transmissie (CVT).
Gatsvrij vanbinnen
Met zijn lengte van 4,63 meter is het design van de Forester niet bijster origineel. Maar hij is wel gastvrij met zijn binnenruimte. Gewoonlijk zijn de interieurs van Subaru niet flamboyant en geven ze voorrang aan functionaliteit. In de uitvoering Sport is dat anders, want overal zijn oranje elementen te vinden (luchtroosters, middenconsole, stiksel in de zetels, enz.), wat het geheel opfleurt.
Naast de oranje accenten aan de buitenkant wordt de Forester Sport ook geleverd met een erg volledige standaarduitrusting, waaronder een multimediasysteem, waterdichte stoelen en 18-duimswielen. In het zeer complete veiligheidspakket zit een EyeSight-camerasysteem dat de bestuurder bijstaat, een waarschuwingssysteem voor frontale botsingen, intelligente cruisecontrol en sleephulp. Andere voorzieningen zijn het Driver Monitoring System, dat de concentratie van de bestuurder in de gaten houdt, en het dodehoekwaarschuwingssysteem.
Conclusie
Hoewel zijn naam een zekere snedigheid oproept, bakt de Forester daar onderweg weinig van. De continu variabele transmissie smoort snel de drang om snel te gaan. Met een spurt van 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden drukt de Forester je allerminst diep in je stoel, ondanks de hulp van zijn extra elektrische motor.
Daartegenover staat een zeer aangenaam rijgedrag, een prima match voor zijn roeping als gezinsauto. Het hybride systeem lijkt nogal op een mild systeem zoals dat op steeds meer modellen te vinden is. Het is onmogelijk om de Subaru in volledig elektrische modus te zetten zoals dat bij Toyota kan: de auto regelt alles zelf.
Voor een laag brandstofverbruik is het raadzaam met een eitje onder het gaspedaal te rijden, anders stijgt het makkelijk boven 8 l/100 km. Anderzijds, dankzij de vierwielaandrijving is het weggedrag van de Forester.
Sterke punten
- Compleet veiligheidsarsenaal
- Royale binnenruimte
- Uitgebreide uitrusting
Subaru Forester Sport
Lengte: 4,62 m
Breedte: 1,81 m
Hoogte: 1,73 m
Kofferruimte: 509 l
Gewicht: 1.681 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,7 l/100 km
Vermogen: 150 pk
Koppel: 194 Nm
Topsnelheid: 188 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 11,8 s
CO2-uitstoot (WLTP): 185 g/km
Basisprijs: 43.995 euro