Wegtest Volkswagen Golf Alltrack : Golf voor avonturiers

3j geleden Nicolas Morlet

Hij is altijd een beetje overserieus, die Volkswagen Golf, toch zijn er ook enkele eerder ludieke versies. Dan denkt u natuurlijk aan de GTI en de R, maar er is ook de Alltrack, met laarzen en een avontuurlijke uitrusting om zich een weg te effenen ver van de verharde wegen.

De Alltrack is ontwikkeld op basis van de breakcarrosserie van de Golf Variant. Hij behoudt alle praktische aspecten, te beginnen met een interessante bagageruimte van 611 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.642 liter door de achterbank 60-40 naar achteren te klappen.

 

Esthetisch onderscheidt deze allroadversie zich door opvallende plastic randbeschermingen op de bumper en de wielkasten, evenals specifieke 19-duimsvelgen. Ook de vernieuwde voorbumper en de verlichting, met name de van de GTI geërfde LED-mistlampen, zorgen voor differentiatie.

 

Het interieur wijkt minder sterk af, ondanks de nieuwe bekleding en inlegstukken. Net als bij de andere Golf-modellen is het dashboard ontdaan van zijn fysieke knoppen en kiest Volkswagen voor een schermvullend display. Dat is nog steeds niet erg praktisch in het gebruik.

 

Zwervende ziel

 

Zijn hang naar meer viriliteit komt ook tot uiting in de technische aspecten: deze Golf Alltrack is alleen leverbaar met de twee krachtigste benzine- en dieselmotoren (2.0 TSI 190 pk of 2.0 TDI 200 pk). Ze worden gecombineerd met de DSG7-robotbak met dubbele koppeling en 4Motion-vierwielaandrijving.

 

Deze vierwielaandrijving in combinatie met een 15 millimeter hogere ophanging betekent dat de Golf in staat is tot terreinwerk. En ook al moet u oppassen voor al te prominente wortels of de diepte van spoorvorming, deze Golf is kek genoeg om een bosweggetje of af en toe een modderbad te nemen.

 

De extra off-roadmodus van de Golf past de instellingen van de auto aan om het rijden in ongerepte decors te vergemakkelijken. Perfect voor wie actief recreëert in de wildernis. Of voor wie vaak sleept: het maximale trekvermogen is verhoogd tot 2.000 kg. En dat allemaal zonder de wegligging te compromitteren!

Conclusie

 

In vergelijking met de klassieke Golf Variant nodigt deze Alltrack-versie uit om eens een stapje opzij te zetten. Wij waarderen hem om zijn veelzijdigheid en zijn potentieel op het onverhard dat zijn ongerepte wegkwaliteiten niet op de schop neemt.

 

Toch zal hij - net als zijn voorgangers - een weinig geziene verschijning op onze wegen worden. Zijn "grote" motoren maken hem fiscaal ongunstig, en doen de rekening onverbiddelijk stijgen. Zo begint de dieselversie van deze Alltrack bij 44.140 euro vóór opties.

 

De vierwielaandrijving is ook niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik, dat gehomologeerd is op 5,6 liter per 100 kilometer (WLTP) maar dat tijdens onze testrit opliep tot meer dan 7 liter per 100 kilometer.

Sterke punten

Look clochard-de-luxe

Veel binnenruimte

Offroadvaardigheden

 

 

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI

Lengte: 4,63 m

Breedte: 1,79 m

Hoogte: 1,51 m

Borstkas: 611-1.642 l

Gewicht: 1.609 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 5,6 l/100 km

Vermogen: 200 pk

Koppel: 400 Nm

Maximumsnelheid: 229 km/h

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 7,1 s

CO2 (WLTP): 147 g/km

Basisprijs: 44.140 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in