Worden toekomstige Lancia's luxueus duur?
Welke toekomst kunnen we verwachten voor Lancia, nu geïntegreerd in de hemelsbrede constellatie van Stellantis? Jarenlang verkocht het maar één model meer, de Ypsilon, alleen voor Italiaanse klanten. Binnenkort komt Lancia met een nieuwe Ypsilon (2024), plus een SUV (2026) en een nieuwe Delta (2028).
Binnen de groep, vooral naast Alfa Romeo en DS, zal Lancia een eigen strategie en een duidelijke positionering moeten vinden. De CEO Luca Napolitano gaf onlangs enkele antwoorden waarin hij uitlegde dat Lancia op lange termijn eerst en vooral 100% elektrisch moet worden (alleen de toekomstige Ypsilon zal nog hybride technologie gebruiken), met een meer "ecologische" positionering. Denk daarbij aan een hoofdrol voor gerecycleerde materialen en geen terugkeer naar de autosport.
Meer winstmarge
Het nieuwe Lancia wil ook voorrang verlenen aan de verkoopwaarde van zijn modellen in plaats van productievolumes. Concreet betekent dit dat kwaliteit en afwerking eerste viool spelen om tot een waardig premiummerk uit te groeien en om vooral dikkere winstmarges te draaien. Toen Luca Napolitano zijn plan voorlegde aan de baas van Stellantis, Carlos Tavares, drong hij aan op winstgevendheid in plaats van op volume.