Worden toekomstige Lancia's luxueus duur?

2j geleden

Hoewel Stellantis vijftien automerken telt, verspreid over alle continenten, bestaat één daarvan, Lancia, enkel in Italië. Voorlopig althans, want het merk uit Turijn zal in de komende twee tot drie jaar in Europa herboren worden. Het blijft een premiummerk, maar met modellen die waarschijnlijk duurder zullen uitvallen.

Welke toekomst kunnen we verwachten voor Lancia, nu geïntegreerd in de hemelsbrede constellatie van Stellantis? Jarenlang verkocht het maar één model meer, de Ypsilon, alleen voor Italiaanse klanten. Binnenkort komt Lancia met een nieuwe Ypsilon (2024), plus een SUV (2026) en een nieuwe Delta (2028). 

Binnen de groep, vooral naast Alfa Romeo en DS, zal Lancia een eigen strategie en een duidelijke positionering moeten vinden. De CEO Luca Napolitano gaf onlangs enkele antwoorden waarin hij uitlegde dat Lancia op lange termijn eerst en vooral 100% elektrisch moet worden (alleen de toekomstige Ypsilon zal nog hybride technologie gebruiken), met een meer "ecologische" positionering. Denk daarbij aan een hoofdrol voor gerecycleerde materialen en geen terugkeer naar de autosport.

Meer winstmarge

Het nieuwe Lancia wil ook voorrang verlenen aan de verkoopwaarde van zijn modellen in plaats van productievolumes. Concreet betekent dit dat kwaliteit en afwerking eerste viool spelen om tot een waardig premiummerk uit te groeien en om vooral dikkere winstmarges te draaien. Toen Luca Napolitano zijn plan voorlegde aan de baas van Stellantis, Carlos Tavares, drong hij aan op winstgevendheid in plaats van op volume.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in