Zeg maar dag met het handje
De Elise, gelanceerd in 1996, redde Lotus van een faillissement toen het bedrijf worstelde met onpopulaire modellen. Hij was relatief goedkoop, zeer licht en snel, en belichaamde het adagium van Colin Chapman, de oprichter van het bedrijf: "Licht is goed". Een paar jaar later volgde de Exige, de meer extreme coupéversie. Een zeer succesvolle carrière van 26 jaar volgde, met meerdere redesigns en een overvloed aan Rover- en vervolgens Toyota-motoren.
De Evora kwam in 2009 en was veel meer als GT bedoeld om modellen als de Porsche Cayman of de Nissan 370 Z uit te dagen. Uitgerust met een 3-liter-V6 van Toyota werd hij ontworpen voor alledaags gebruik. Samen waren deze drie modellen goed voor een productie van 51.738 eenheden, wat zeer respectabel is voor een kleine fabrikant als Lotus. Saillant detail: de Elise heeft zijn platform ook uitgeleend aan verschillende modellen van andere fabrikanten, zoals Opel of de eerste Tesla, de Roadster!