Zo blijft de gloednieuwe Range Rover koning onder de SUV's
De Range Rover staat op een gloednieuwe basis. Dit platform, MLA genaamd, kan in verschillende lengtes worden geproduceerd en is klaar voor allerlei soorten aandrijflijnen: klassiek, hybride en elektrisch. Het moet de elektrische ambities van Land Rover waarmaken, alsook die van Jaguar, waarvan de ledinggevenden al hebben aangekondigd dat ze de ambitie koesteren om tegen 2025 100% elektrisch te worden. Morgen, met andere woorden.
Esthetisch gezien breekt de nieuwe Range Rover niet met de traditie. Zijn stijl ligt helemaal in lijn met zijn voorganger, maar met daarnaast een vleugje Velar. Kijk bijvoorbeeld maar naar de intrekbare deurgrepen. De achterzijde is zonder twijfel het opvallendste deel van het ontwerp, met zijn elegant slanke verticale rijen LED's. Twee lengtes zijn beschikbaar. De korte is 5,052 meter, al 5 cm langer dan zijn voorganger, en de lange heeft een 20 centimeter langere wielbasis dan zijn voorganger, zodat de passagiers achterin nog royaler meereizen.
Alexa rijdt mee
Aan boord overheerst de luxe weeldiger dan ooit. Het dashboard volgt de huidige trend, met grotere schermen voor de multimedia en het digitale dashboard, en bedieningselementen die nu bijna volledig aanraakgevoelig zijn. Sommige daarvan, zoals navigatie en muziek, kunnen met de stem worden bediend met behulp van de persoonlijke assistent Alexa van Amazon. Het wordt ook mogelijk om andere slimme apparaten die op het systeem zijn aangesloten, op afstand te bedienen.
Naast leder breidt Land Rover de keuze uit met duurzamere alternatieven zoals Ultrafabric of een wolmix van Kvadrat. Uiteraard zijn er tal van opties voor een nog exclusievere personalisering en sfeer. Er komt ook een SV-versie met individueel verstelbare achterbank. De Range Rover kan tot zeven inzittenden vervoeren, afhankelijk van de configuratie.
Nobel motoraanbod
Het motoraanbod van de Range Rover is even nobel als altijd, met bij de introductie alleen zescilinders: 3.0-benzine met 360 of 400 pk; 3.0-diesel met 249, 300 of 350 pk. Deze laatste kan worden gecombineerd met of zonder micro-hybridisatie op 48 volt die voor de benzinemotoren standaard is. Verder wordt het gamma aangevuld met een 530 pk sterke 4.4 V8 van BMW, die de weergaloze 5.0 V8 Supercharged vervangt die door de uitstootnormen werd verdrongen. Hij is in staat om het leeggewicht van 2.585 kg van deze SUV in 4,6 seconden naar 100 km/u te katapulteren!
Maar als speerpunt voor Europa krijgt deze Range Rover nieuwe plug-inhybride motoren. De P510e levert een gecombineerde 510 pk uit de 400 pk sterke 3.0-benzinemotor plus een 105 kW/142 pk sterke elektromotor, terwijl de iets bescheidener P440e 440 pk claimt. Met een batterijcapaciteit van netto 31,8 kWh belooft Land Rover een actieradius van 80 kilometer bij reëel gebruik.
Agile
Tot slot is het overbodig te vemelden dat al deze motoren vanaf het begin met vierwielaandrijving worden geleverd, terwijl de off-roadtalenten van de nieuwe Range Rover, dankzij de vele elektronische hulpmiddelen, ongeëvenaard zullen blijven in zijn klasse. Maar hij is ook wendbaarder op de weg dankzij zijn vierwielsturing, die de draaicirkel verkleint tot 11 meter op de korte versie, en die de stabiliteit in snelle bochten verbetert.
Feit blijft dat de Range Rover meer dan ooit wordt gepositioneerd als een luxeobject. Dat blijkt ook uit de prijzen die starten aan 123.800 euro!