Einde verhaal voor een van Citroëns beste modellen

5mnd geleden Laurent Zilli

Waar een wil is, is een weg... Het is duidelijk dat het Europese publiek nog steeds geen middenklasseauto's wil. De ongebreidelde voorkeur voor SUV's luidt de doodssteek in voor een uitstekende auto.

Na een onderbreking van enkele jaren keerde Citroën terug naar het concept van de grote, comfortabele wagen, die de fakkel van een legendarische bloedlijn overnam. De C5 X deed zelfs een concessie aan de heersende trend door de enigszins ‘gebogen’ positie van een cross-over aan te nemen. En dat deed niets af aan zijn kwaliteiten. Goed afgewerkt, beschikbaar al benzine en hybride, met een comfortniveau een grote Duitse slee waardig en esthetisch zo bijzonder als een Citroën zou moeten zijn, bezit de C5 X ook het fatsoen om zich betaalbaar op te stellen. En toch heeft de patron er een kruis over gemaakt.

Onbestaande

In een recent interview met de Britse media Autocar verklaarde Thierry Koskas, de huidige baas van het merk, dat het segment van de middenklassesedans, of D-segment in het jargon, niet bestaat in Europa. En hoewel hij bevestigde dat de C5 X het commercieel "vrij goed" deed, liet hij ook doorschemeren dat een tweede generatie hoogst onwaarschijnlijk is. Fans van grote, comfortabele auto's hebben dus nog maar een paar jaar om van de C5 X te genieten. Hij werd gelanceerd in 2022 en zou dus in 2029 moeten verdwijnen, als Citroën er al niet eerder de stekker uit trekt. Dit is trouwens het einde van alweer een uitstekend Stellantis-product, aangekondigd in een paar dagen tijd. Linda Jackson kondigde eerder al het einde van de Peugeot 508 PSE aan.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in