Geen 3-cilindermotor in de Koenigsegg Gemera
Voor zijn verbazingwekkende vierzits hypercar met middenmotor creëerde Koenigsegg een al even verbazingwekkende en innovatieve motor: een 2.0 liter driecilinder waarvan de kleppen niet mechanisch, maar door elektronische actuatoren worden bediend. Een totaal nieuwe technologie die het mogelijk maakt de momenten, duur en amplitude van de klepopeningen te optimaliseren en verbluffende prestaties te bereiken. Zo levert deze motor in zijn "klanten"-versie een vermogen van 592 pk. Daar voegen we de 789 pk van het hybride "Dark Matter"-systeem aan toe, en we krijgen een totaal van 1.381 pk. Het is dus niet vanwege een prestatiegebrek dat deze motor de Gemera niet zal aandrijven, maar gewoon omdat de klanten het niet willen.
V8
Het blijkt dat Koenigsegg ook een 5.0 liter V8 aanbiedt, eveneens gekoppeld aan de beroemde hybride motor. Natuurlijk heeft de auto dan in totaal 2.269 pk. Maar de baas van het merk bevestigt: het is geen kwestie van vermogen, het is gewoon dat de klanten een meer charismatische motor willen, dus de V8. Is de driecilinder daarmee ten dode opgeschreven? Nee. Hij zal alleen niet meteen in de Gemera zitten. Maar we kunnen ons voorstellen dat de Zweedse fabrikant deze opmerkelijke motor aan derden kan verkopen, of op zijn minst dat de technologie van "elektronische kleppen" elders zal worden gebruikt.