Waarom de meeste Stellantis-auto’s er plots 9 pk bij krijgen

De drukkerijen die de brochures van de Stellantis-merken leveren, draaien momenteel op volle toeren. Er verandert namelijk wat op de technische fiches van alle modellen van de groep die uitgerust zijn met het bekende 48V Mild Hybrid-systeem. Ter herinnering: dat systeem bestaat uit een 1.2 liter benzinemotor die op zichzelf 101 of 136 pk levert, afhankelijk van het model, en een elektromotor van 28 pk die geïntegreerd is in de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Bijzonder aan dit systeem is dat het elektrisch gedeelte krachtig genoeg is om de wagen korte stukken “emissievrij” te laten rijden. Zoals onze collega’s van Motor1 terecht opmerken, zouden we eigenlijk van een “mid-hybrid” moeten spreken in plaats van een “mild-hybrid”.
Vooruitdenken
Tot nu toe werd bij de officiële vermogenscijfers enkel rekening gehouden met de verbrandingsmotor. Vandaag beslist Stellantis dat het officiële en gehomologeerde cijfer voortaan het gecombineerde vermogen van het systeem zal zijn. Ja, de elektromotor levert 28 pk, maar in de praktijk is zijn bijdrage aan het systeemvermogen 9 pk. Zo veranderen de modellen met 101 pk (Citroën C3, Fiat Grande Panda, Peugeot 208, Opel Corsa…) in 110 pk-versies, en de 136 pk-versies (Alfa Junior, Peugeot 308 tot 5008, DS4, Citroën C4 tot C5 X, Opel Frontera tot Grandland…) in 145 pk. Een marketingtruc van Stellantis? Neen, vooruitziend beleid. De groep anticipeert op de Euro 7-norm, die constructeurs zal verplichten om het gecombineerde vermogen van hybride modellen te homologeren — iets wat vandaag nog niet verplicht is. En in veel landen speelt het vermogen een rol bij het berekenen van belastingen. Natuurlijk…