Citroën: de kleine Ami krijgt een update
Met bijna 50.000 verkochte exemplaren sinds zijn lancering in 2020 is de Citroën Ami een groot succes! Deze elektrische microstadsauto is ontworpen voor stedelijk en interstedelijk gebruik, bedoeld om de dagelijkse mobiliteit te vergemakkelijken. Zijn compacte afmetingen (slechts 2,41 meter lang), ruime actieradius (75 kilometer), concurrerende instapprijs (€ 7.990) en vooral het feit dat hij vanaf 16 jaar bestuurd mag worden met een AM-rijbewijs! Een slimme aanbieding op de markt, die Stellantis (eigenaar van Citroën) er recent toe heeft aangezet om dit concept uit te breiden naar Opel, met de Rocks-e, en zelfs naar Fiat met de Topolino. Andere concurrenten staan op de uitkijk, te beginnen met Mobilize (Renault), Microlino, Silence, SEAT en zelfs Ligier...
Nieuwe kleuren en accessoires
Om de Ami competitief te houden, geeft Citroën hem een paar updates. Het traditionele blauw is vervangen door een donkergrijze 'Night Sepia', die de Ami een chiquere uitstraling verleent. De afwerkingen Tonic en Pop zijn samengevoegd in een nieuwe Peps-versie, die met zijn zwarte carrosseriedelen en diverse stickers visueel eleganter oogt. Het Citroën-logo blijft echter ongewijzigd en behoudt het design van de vorige versie. Citroën heeft de auto ook uitgerust met een aantal accessoires, zoals de My Connect Box, waarmee je je smartphone op de auto kunt aansluiten, en My Ami Play, een toepassing die een multimedia-interface op je mobiele telefoon nabootst, zodat je eenvoudig toegang hebt tot de radio, navigatie of gsm-functies. Opbergvakken, een stoelverdeler en een rugzakhaak zijn ook aanwezig om deze Ami praktischer en veelzijdiger dan vroeger te maken. Laten we hopen dat dit geen invloed heeft op zijn verkoopprijs, die (voorlopig) het verschil maakt met zijn