Stellantis blijft zijn hybride motor uitrollen
De 136 pk sterke Mild Hybrid-motor, die al beschikbaar was bij Peugeot, Opel en in de Citroën C5, verschijnt nu in de neus van de C4 en C4X. Ter herinnering: dit systeem, dat erg lijkt op het systeem dat wordt gebruikt door Jeep, Fiat en Alfa Romeo (op basis van een 1.5-benzinemotor), is uniek omdat het een van de zeldzame hybride systemen op 48 volt is dat in staat is om de auto 100% elektrisch te laten rijden, tot 50% van de tijd in stadsverkeer. Dit verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de gewone 1.2 PureTech 130 pk op benzine. En nu we het daar toch over hebben...
40% nieuw
We weten dat Stellantis veel problemen heeft met deze motor, die de neiging heeft voortijdig stuk te gaan. Het hybride systeem op 48 volt combineert een 29 pk sterke elektromotor met de 1.2 PureTech-benzinemotor, maar Stellantis benadrukt dat dit een belangrijke ontwikkeling is van de problematische motor. De motor bestaat voor 40% uit nieuw ontwikkelde onderdelen, waaronder een kettingaandrijving. Dit zou een einde moeten maken aan de beruchte problemen, vooral als de hybride versie snel de conventionele PureTech vervangt in alle betrokken modellen. De lancering is gepland voor de lente, maar Belgische prijzen zijn er nog niet.