Vertraging voor nieuwe Citroën C3
Met een vanafprijs van 23.300 euro voor de elektrische versie, en zelfs maar 14.990 euro voor de 100pk-benzineversie, is de nieuwe Citroën ë-C3/C3 een echte kaskraker. Terwijl we wachten op de komst van het instapmodel van de Renault 5 E-Tech (voorlopig enkel als middenklasser en hoger), is dit de goedkoopste veelzijdige elektrische stadsauto op de markt. Ja, 'veelzijdig', want de Dacia Spring Electric is weliswaar betaalbaarder, maar kan geen aanspraak maken op dezelfde interieurruimte, dezelfde actieradius (325 kilometer) of hetzelfde comfortniveau, omdat hij in het lagere segment van 'ministadsauto's' is gepositioneerd. Het probleem? De C3 is er nog steeds niet...
Vertraagd marktdebuut
De C3 wordt geassembleerd in Trnava in Slowakije, in dezelfde fabriek als de Peugeot 208 en de Citroën C3 '3.0', die aan het einde van zijn levenscyclus zit. Aanvankelijk zou hij in mei aan de eerste kopers worden geleverd. Citroën ondervindt echter softwareproblemen met de elektrische versie van de C3,en die moeten eruit. Het hele elektrische systeem, inclusief de motor, de accu en het laadmanagement, is aangetast en moet worden aangepast voordat het model in de verkoop gaat. "Dat zal in september gebeuren” beloven de klokken in Parijs. Laten we hopen dat Citroën zijn beloftes nakomt, want Volvo en Porsche hebben soortgelijke problemen gekend en moesten de komst van hun EX90 en Macan EV uitstellen... met twee jaar!