Geen autosalon? Inschrijvingen kelderen
Deze daling, met meer dan een kwart, lijkt catastrofaal als je bedenkt hoe belangrijk de maand januari is. Zeker in het licht van een Autosalon, dat goed is voor 25 à 30% van de jaaromzet.
Sommige merken tekenen een ronduit zorgwekkende dip op: Volkswagen, dat zijn leiderspositie afstaat aan BMW, heeft 31,55% minder auto's geregistreerd. DS? -49%. Dacia? -56,9%? En Jaguar: -60%!
Beterschap in zicht
Maar laten we niet vergeten dat januari 2020 nog een 'normale' maand was. Van Covid, laat staan maatregelen, was nog geen sprake. Het gemiddelde van deze cijfers ligt in overeenstemming met de daling die over het hele vorige jaar werd opgetekend (-21,5%), verder versterkt door de afwezigheid van het Autosalon. Dat vond bij de dealers plaats.
Je kan geen gelijkheidsteken plaatsen tussen inschrijvingen en verkoop. Voor die laatste cijfers is het wachten op de leveringen. De eerste echo's zijn positief. Ondanks een beduusd aantal inschrijvingen (-13,74%) verkocht Mazda bijvoorbeeld zeer goed. Het noteerde een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar.
"De combinatie van onze virtuele showroom met de live chatsessies en de fysieke showroom in het dealerschap is een effectieve oplossing gebleken om klanten te bereiken en te overtuigen", aldus het merk. "Ons doel was ambitieus. En we hebben het zelfs met 12% overtroffen. In januari werden in totaal 1.333 inkooporders ondertekend, 6% meer dan in januari 2020."
Bezoekers kopen nu vaker
De dealers zelf zijn tevreden. Laurent Louyet, directeur van de BMW L.Louyet Group bevestigt: "Er is minder passage in de showrooms. Maar de klanten die door de deur komen, zijn geïnteresseerde kopers en vooraf al goed geïnformeerd. De verhouding bezoek-verkoop ligt hoger. In onze zeven vestigingen is de verkoop voor particulieren en KMO's op het niveau van 2020 gebleven."
De Steveny Groep (Kia-Ford) noteert eenzelfde scenario. Minder bezoek betekent niet minder verkoop. Maar het vraagt wel tien keer meer inspanning. "We misten de mediahype rond het Autosalon en de auto in het algemeen", zegt Philippe Steveny, "Gelukkig had het publiek al snel door dat de 'autosaloncondities' niet waren afgehaakt. De meeste mensen die een nieuw voertuig moesten kopen of wilden veranderen, hebben dat gedaan. Maar we moesten nog harder werken om onbesliste klanten aan te trekken en een sfeer van vertrouwen te creëren."