VAN DE REDACTIE - Bewuste verwarring
Door zich aan te sluiten bij het ‘neen-kamp’ heeft Duitsland ervoor gezorgd dat het Europese verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor dan toch niet ingaat in 2035. In de wet die trouwens nog altijd niet helemaal is goedgekeurd, staat nu dat ‘andere oplossingen voor nul-uitstoot’ ook mogelijk zijn. En dan hebben we het niet alleen over waterstof. Ook en vooral over synthetische brandstof. Immers, heel kort: het is de bedoeling dat bij de productie ervan evenveel CO2 uit de atmosfeer wordt gehaald als de auto die ermee rijdt zal uitstoten.
Dat is niet alleen goed nieuws voor iedereen die iets met échte auto’s heeft. In een presentatie tijdens de grand prix F1 van Bahrein, vorige maand, gaven de verantwoordelijken van de koninginnenklasse een lange uiteenzetting over die synthetische brandstof, die ze met de hulp van het Saoedische Aramco zullen ontwikkelen om er vanaf 2026 mee te racen. Belangrijker is dat daar te horen viel: “Het zal gaan om een brandstof die je ook in gewone verbrandingsmotoren op de openbare weg kan gebruiken.”
2026: het zou een perfect tijdstip zijn voor de vertrouwde auto van de particulier, voor wie een elektrische wagen te duur is. Want nog wel een paar jaar verwijderd van 2035. En helemaal in staat, als de beloften worden ingevuld, om onze verbrandingsmotor te blijven aandrijven.
Maar zie: na het akkoord tussen Europa en Duitsland (met zijn medestanders) werd dat op geen enkele manier duidelijk aangekondigd in de algemene pers. Er bleven persberichten rondgaan waarin vooral stond dat Europa en Duitsland een akkoord hadden bereikt om “af te stappen van de verbrandingsmotor”. Inderdaad: fake news. Het akkoord gaat over een verbod op klassieke benzine en diesel, niet op de verbrandingsmotor as such. Want die kan blijven als de synthetische brandstof haar beloften nakomt. Je zou zowaar gaan vermoeden dat de verwarring naar het grote publiek toe opzettelijk werd gezaaid. Want hoe je het ook bekijkt, voor Europa en de elektrische lobby is het akkoord met Duitsland een nederlaag.
Joost Bolle
Hoofdredacteur
Jurylid Car of the Year