VAN DE REDACTIE : Brengt formule 1 de bevrijding ?
Iedere dag 100 000 mensen langs het circuit. Uitverkocht. De organisatoren schoten na jaren van onterechte zelfgenoegzaamheid eindelijk in actie en stelden een stevig programma samen met heel wat randgebeuren -de bekende dj’s waren niet te tellen- en catering van een hoger niveau. En ja, ’s avonds waren er wel files en bijhorende frustratie, maar de ongekende populariteit van formule 1 zorgt dit seizoen nu eenmaal overal voor een vol huis: ook in Barcelona of Silverstone was het dit jaar aanschuiven om naar huis te rijden. Het nieuwe verkeersplan van Francorchamps zorgde er tenminste al voor dat iedereen tijdig op het circuit raakte, iets dat in het verleden ook al niet gegarandeerd was.
Met dat voordeel van de twijfel mogen we stellen dat de Belgische organisatoren een pluim verdienen. En moeten we vooral hopen dat ze zich nu niet door dat succesje in slaap laten wiegen, maar beseffen dat de lat nog hoger moet, als ze de formule 1 na 2023 willen houden. De contractverlenging die kort voor de start op zondag werd aangekondigd, is immers maar voor één jaar en alleen omdat Zuid-Afrika het circuit van Kyalami niet tijdig klaar zal krijgen.
Maar het belangrijkste wat we van Francorchamps 2022 onthouden, is dat Audi er aankondigde dat het vanaf 2026 in de formule 1 stapt. En wellicht nog gevolgd zal worden door Porsche. Even vier feiten met elkaar proberen te combineren? Eén: de recente machtswissel aan de top van de Volkswagen-groep, waar de grote baas die voluit de kaart van de elektrische auto trok moest schuiven voor de nieuwe grote baas die wel wat ziet in synthetische brandstof. Twee: vooral Porsche dat al jaren werkt aan die nieuwe ‘benzine’ die veel minder kwalijke emissie produceert. Drie: de formule 1 die vanaf 2026 met synthetische brandstof wil gaan rijden. Vier: Renault, Ferrari en Mercedes die lustig blijven meedoen en zich voorbereiden op het nieuwe motorreglement van 2026.
Inderdaad. Je kan er maar één hamvraag bij verzinnen: zou de autowereld naar het einde van dit decennium toe dan toch nog druk op Europa gaan zetten om af te stappen van die ondoordachte en voor veel consumenten onbetaalbare verplichting alleen nog elektrische auto’s te kopen?
Joost Bolle
Hoofdredacteur
Jurylid Car of the Year