VAN DE REDACTIE - De keerzijde belichten

1j geleden

Ik zat vorige week aan tafel met vier mensen die ik tot dan niet kende...

Hoewel ik daar niet op aanstuurde, ging het op een bepaald moment over auto’s. Het duurde niet lang vooraleer dé vraag opdook die je bij dergelijke gelegenheid altijd krijgt, zodra je tafelgenoten weten dat je autojournalist bent: “Wat voor auto moet ik nu eigenlijk kopen?” In het huidige autolandschap is dat een vervelende vraag. Het is immers allemaal zo snel aan het bewegen. Ik kaatste de bal dus terug en vroeg waar mijn tafelgenoten zelf aan dachten. Twee van de vier wilden geen elektrische auto op hun oprit. De andere twee waren pro EV, zelfs heel enthousiast. En de argumentatie was zoals altijd behoorlijk uitgesproken, weliswaar met de gebruikelijke gemeenplaatsen. “Ik wil niet stressen dat ik mijn bestemming niet bereik,” langs de ene kant. “Ach, over een paar jaar zijn er batterijen die je in tien minuten kan laden voor duizend kilometer,” langs de andere.

Het bevestigt wat ik al lang denk, zeg en schrijf. In het elektrische debat is er zo goed als geen ruimte voor nuance. Je hebt pro en je hebt contra in wat een emotioneel debat geworden is. Daar tussenin niets. De bekende ‘range anxiety’ maar ook die hoeraberichten die we om de paar weken krijgen over baanbrekende batterijen die eraan komen: precies daar ligt een rol weg voor gespecialiseerde magazines als AutoTrends. Om beide te nuanceren. Het is immers onze taak om alle aspecten van het autogebeuren te belichten. Niet alleen berichten over wat positief is maar ook de keerzijde durven belichten.

Dat merk je als je door dit nieuwe nummer bladert. Onze columnisten Jan Muylaert en Joris Van Roy hebben het over wat toch wel een belangrijk moment in het autojaar was: de nieuwe Citroën ëC3 die voor het eerst aan journalisten werd getoond. En dat doen ze elk op hun manier, met hun persoonlijke inzicht, ervaring en know-how. En neen, ze deinzen er niet voor terug om ook pijnpunten aan te raken. Zoals het hoort voor een magazine dat zijn lezers zo goed mogelijk wil inlichten.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Jurylid Car of the Year

joost.bolle@telenet.be

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in