VAN DE REDACTIE - Nu het nog kan
In Vlaanderen, waar we blijkbaar altijd voor zijn op de rest van de wereld als het erop aankomt dingen te verbieden, gaat dat verbod zelfs al in 2029 in.
Het deed me denken aan een kennis die onlangs met vakantie was in Italië. Zijn dochter en schoonzoon kwamen langs. Uiteindelijk reden ze samen terug naar België. Mijn kennis met een diesel, dochter en schoonzoon met hun nagelnieuwe elektrische auto. “Ze waren vier en een half uur later thuis dan ons,” zei de man. Ik dacht: “Valt nog mee.” Maar dan: “Eigenlijk wilden ze nog een rondrit in Italië te doen, maar na de laad-kopzorgen in de heenreis hebben ze dat maar geschrapt….”
Een toekomst met alleen maar ‘EV’s’: het dompelt ons onder in onzekerheid. Enerzijds denk je ach ja, het zal wel loslopen als 2035 nadert. Anderzijds kan je vrezen dat het niet zal loslopen en je vasthouden aan het idee dat het nog altijd maar om een voornemen van Europa gaat, en er nog helemaal geen sprake is van een onomkeerbare beslissing. Er liggen immers nogal wat landen dwars. Italië, om te beginnen, omdat het zijn kroonjuwelen (Ferrari, Lamborghini, Maserati…) wil vrijwaren. Tsjechië ook, daar zeggen ze zelfs ronduit ‘njet’. Anderzijds is er Duitsland, toch een grote speler. Onze oosterburen deden eerst ook weigerachtig maar zijn ondertussen bijgedraaid. Omdat BMW, Mercedes en de VW-groep denken brood zien in een volledig elektrische gamma voor onze contreien?
Je vraagt je misschien af wat het te maken heeft met dit nummer 308 van AutoTrends. Wel: blader er eens snel door. We testen de nieuwe Audi A8 in PHEV-versie, maar hij bestaat ook in diesel. We voeren de wordingsgeschiedenis van de Peugeot 308, verkrijgbaar met diesel of benzine, al dat niet hybride, maar niet ‘full electric’. We reden met een V12 in het vooronder van een Rolls Royce. We testen de nieuwe Tonale van Alfa met benzinemotor, want de PHEV is nog niet klaar en van full EV is geen sprake. En we proeven van de heerlijke Range Rover, ook diesel en benzine, al dan niet hybride. Want de elektrische versie is ten vroegste voor 2024. Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar ik merk het telkens als we naar zo een test trekken, de jongste tijd. Ik voel het. Lees het in de blikken: we vrezen dat het de laatste met verbrandingsmotor wordt. De laatste waarmee het nog genieten kan zijn. Alsof alle aanwezige journalisten denken: “Nu het nog kan.”
Geniet dus maar met ons mee, in dit nummer. Nu het nog kan.
Joost Bolle
Hoofdredacteur
Jurylid Car of The Year