VAN DE REDACTIE - Opportunisme

11mnd geleden

Van 17 tot 21 januari is er dus de nieuwe “Brussels Auto Show”. Georganiseerd door Nederlanders, en helemaal anders dan het klassieke autosalon dat we al een eeuw gewoon waren.

Want het autosalon zoals we het kenden, inderdaad: het is niet meer. Jammer. Zeer jammer. Er is al veel geschreven over de mogelijke redenen daarvoor. Het autolandschap dat almaar uitdrukkelijker online gaat. Automerken die niet meer wilden meedoen. Of editie 2023 die minder bezoekers aantrok dan vroegere edities.

Wat je nergens leest, is dat de automerken die in ons land vertegenwoordigd zijn, boter op het hoofd hebben in dit dossier. Een jaar geleden, in januari ’23, was het autosalon immers niet wat de trouwe bezoekers van de grote jaarlijkse afspraak gewoon waren en ook verwachtten. Een voorbeeld? Een van de meest verkochte auto’s in ons land, dan toch als je niet naar bedrijfswagens kijkt en wel naar de particulier, was er niet eens te zien -de Citroën C3. Omdat de automerken in januari ’23 geen salon opvoerden voor de consument, voor Jan Modaal die ideeën gaat opdoen voor zijn volgende auto. Neen hoor, in plaats daarvan was het een salon van de bedrijfswagen. Met vooral hybride en elektrische auto’s.

Natuurlijk is dat puur opportunisme. De verkoop van elektrische auto’s loopt voor geen meter bij de particulier. Dus was er in januari ’23 helemaal geen aandacht voor die modale consument. Dat sectorfederatie Febiac over een paar weken een soort salonachtig evenement organiseert rond bedrijfswagens, en dus niet langer een klassiek autosalon, onderstreept dat.

Het illustreert ook dat de sector alleen geïnteresseerd is in het “nu”. In “direct scoren”. En niet verder in de toekomst kijkt. Immers: het autosalon op de Heizel, zoals we dat honderd edities lang kenden, was niet alleen een ‘verkoopsalon’. Het was ook een evenement waar de jeugd massaal op af kwam. Om weg te dromen bij sportwagens die je anders zelden te zien krijgt. Om die auto’s eens aan te raken. Om een merk te ontdekken. Om naar huis te gaan met een zwak voor een bepaald model of merk. Een zwak dat je die jeugd met geen enkele reclamecampagne, marketing-constructie of televisiespot kan bijbrengen.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Jurylid Car of the Year

joost.bolle@telenet.be

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in