Abarth 500e: de eerste elektrische Abarth!
Na Fiat, met de elektrische 500, is het nu de beurt aan Abarth om zijn radicale versie te presenteren: de Abarth 500e. Tot nu toe stond Abarth synoniem met kracht, lichtheid en opzwepende geluiden. Een cocktail die rook naar prestaties en rijplezier, en die de 595 en 695 tot in de perfectie belichaamden. De tijden zijn veranderd. Nu de Fiat 500 volledig elektrisch is gegaan (de Fiat 500's met verbrandingsmotor zijn aan het eind van hun leven), moest ook Abarth deze transformatie noodgedwongen volgen. De Abarth 500e vervangt de benzine drinkende 595 en 695, die over enkele maanden verdwijnen...
Teleurstellend pak
Deze nieuwe Abarth heeft natuurlijk alle essentiële kenmerken van de Fiat 500e. Te beginnen met zijn koetswerk, dat veel minder is bewerkt dan voorgaande Abarth-modellen. Het algemene uiterlijk is wat gespierder, met meer prominente bumpers, nieuwe zijskirts en een diffusor achteraan. Hetzelfde geldt voor het interieur, waar het dashboard is overgenomen van de 500, met hier en daar wat sportieve accenten. Het is vooral het nieuwe, meer gestroomlijnde Abarth-logo dat een revolutie doormaakt.
De Abarth 500e heeft een elektromotor met een vermogen van 113 kW (154 pk) en een koppel van 235 Nm. Abarth beweert dat hij met een 0 tot 100 km/u tijd van 7 seconden tot betere prestaties in staat is dan de 695 Esseesse. Maar als het gaat om puur plezier en sportiviteit, lijken de twee modellen niet in dezelfde liga te zitten. En de geluidsgenerator achteraan om het geluid van een verbrandingsmotor na te bootsen, zal ons geen ongelijk geven.
De nieuwe Abarth 500e komt naar verwachting begin 2023 op de markt met een speciale editie, Scorpionissima genaamd, die tot de tanden uitgerust en gelimiteerd zal zijn.