Alfa Romeo 33 Stradale, de mooiste supercar van het jaar?

1j geleden Laurent Zilli

Na maanden van plagen heeft het Milanese merk eindelijk zijn supercar onthuld waar liefhebbers al tijden van dromen. Het slechte nieuws is dat hij is uitverkocht, het goede dat er nog meer zullen volgen.

Jean-Philippe Imparato (baas van Alfa Romeo) en zijn teams zijn slim. Geruchten over een nieuwe supercar van Alfa Romeo doen al enkele jaren de ronde. En toen we hem op het autosalon van Brussel in januari vroegen of er zo'n supercar zou komen, antwoordde hij dat hij dat nog niet wist. In het bijzonder zei hij dat er nog steeds twijfel was over de vraag of deze supercar een auto met verbrandingsmotor of een elektrische auto moest worden. Er was echter een aanwijzing op de stand van het salon, in de vorm van de originele Alfa Romeo 33 Stradale. Nu we de auto en zijn technische aspecten kunnen aanschouwen, realiseren we ons dat het project waarschijnlijk al vergevorderd was op het moment van onze ontmoeting.

Overal drietjes

Dus hier is hij dan. Deze uitzonderlijke Alfa Romeo, in het teken van de drie. 33 Stradale is zijn naam, 33 is het aantal geproduceerde exemplaren (allemaal al verkocht natuurlijk), 33 is ook de afstand in meters die nodig is om van 100 naar 0 km/u te gaan en 333 km/u is zijn topsnelheid. Hoewel de fabrikant er niet te veel over uitweidt, weten we wel dat de auto grotendeels is gebaseerd op de Maserati MC20, waarmee hij zijn koolstofvezelmonocoquestructuur, veel chassisonderdelen en, natuurlijk, zijn aandrijflijnen deelt. Ja, meervoud. Hier zien we hoe grappig Imparato zich tijdens ons interview gedroeg. Twijfelen? Ons gedacht! De 33 Stradale wordt aangeboden in een V6-versie én een elektrische versie, net als de Maserati. De eerste claimt 620 pk, de tweede 750 pk. Beide accelereren van 0-100 km/u in minder dan 3 seconden.

Eenvoudig en subliem

Wat kunnen we zeggen over de esthetiek van de auto? Wel, het eerbetoon aan de originele 33 Stradale staat als een huis en hoewel we weten dat er niet valt te twisten over smaken en kleuren, is het moeilijk voor te stellen hoe iemand niet verliefd zou kunnen worden op dit prachtige kunstwerk. En een speciale vermelding voor het interieur. Geen centraal scherm, geen enkele knop op het stuurwiel, niets overbodigs dus. Pure eenvoud, en hetzelfde geldt voor de aangeboden instellingen: Strada en Corsa, met toevoeging van een knop (in de vorm van een klavertjevier) voor de lanceerhulp, en een knop om de stugheid van de ophanging aan te passen. De Duitsers en hun instellingenmanie zouden hier nog wat van kunnen leren.

Laten we het zo zeggen: net als de 8C destijds is dit meer een Maserati met een nieuw laagje verf dan een Alfa door en door. De 33 Stradale wordt gebouwd door Touring Superleggera. Maar dat is allemaal prima voor ons, vooral omdat Jean-Pierre Imparato afsluit met de aankondiging dat deze 'Fuori Serie' (speciale editie) een voorbode is van dingen die nog moeten komen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in