Citroën Berlingo 2024: een nieuwe look, maar nog steeds uitsluitend elektrisch

1j geleden Nicolas Morlet

De Citroën Berlingo, ooit een bondgenoot van gezinnen vanwege zijn ruimte en modulariteit, is bij veel van hen uit de gratie gevallen door zijn uitsluitend elektrische aandrijving. Dit wordt bevestigd door de vernieuwde versie, die zijn zwakke punten probeert te corrigeren met een (iets) ruimere actieradius.

Het zal niemand verbazen dat de technische wijzigingen aan deze Berlingo 2024 identiek zijn aan degene die we een paar weken geleden zagen bij zijn neefje, de Peugeot Rifter. De aandrijflijn blijft ongewijzigd. De elektromotor van 100 kW (136 pk) blijft behouden, maar wordt nu gecombineerd met een nieuwe batterij van 50 kWh. Daardoor is de actieradius toegenomen van 280 tot 320 kilometer volgens WLTP, vooral dankzij het werk dat is verricht aan het totale brandstofverbruik en de toepassing van een remenergierecuperatiesysteem dat nu regelbaar is met behulp van peddels aan het stuurwiel. Deze verbetering is ook en vooral te danken aan het gebruik van een warmtepomp die voorkomt dat er te veel energie uit de batterij wordt gehaald om de cabine te verwarmen. Aan de andere kant is het opladen nauwelijks veranderd. Bij 100 kW duurt het nog steeds 30 minuten om van 10 naar 80% lading te gaan bij een DC-terminal.

Merk op dat dit alleen geldt voor de Europese markt. Buiten de EU en op internationale markten is de ludospace nog steeds verkrijgbaar met een 1,2 liter grote PureTech-benzinemotor met 110 of 130 pk, en een 1.5 liter BlueHDI met 90, 110 of zelfs 130 pk. Helaas staat de  136 pk sterke hybride nog steeds niet op het programma.

Citroëns nieuwe gezicht

Zoals wel vaker het geval is, is de voorkant nog het meest veranderd. De burgerlijke versie van de Berlingo heeft nog steeds een ander gezicht dan de bestelwagenversie, die nu is geïnspireerd op de nieuwste Citroën ë-C3. Hij heeft daarom de nieuwe C-vormige koplampen, de zwarte band aan de voorkant en natuurlijk het nieuwe 'retrologo’ van de fabrikant met de dubbele chevrons.

De cabine kreeg ook een upgrade, met een nieuw scherm van 10 duim dat een multimediasysteem met verbeterde connectiviteit aanstuurt. Natuurlijk blijft de Berlingo de koning van de modulariteit en praktische bruikbaarheid, met zijn drie individueel neerklapbare zetels op de tweede rij, de passagierszetel die plat neergeklapt kan worden en de mogelijkheid om zeven stoelen aan boord te hebben, zowel voor de korte als de lange variant.

Alle versies komen tegelijk naar de dealers, in de lente van 2024.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in