Citroën ë-C3 2024: kost echt minder dan 25.000 euro

1j geleden Nicolas Morlet

Citroën beloofde dat het in Europa een elektrische auto zou produceren die minder dan 25.000 euro kost, en dat is gelukt. Een model dat het overbodige achterwege laat om een zo scherp mogelijke prijs te bieden en zo de prijzenoorlog in het segment van elektrische stadsauto's te ontketenen.

Zelden brak een auto zo grondig met zijn afkomst als deze nieuwe C3! Weg zijn de mollige, gewelfde looks die de charme vormden van zijn voorgangers. De vierde generatie kiest resoluut voor scherpe hoeken en rechte randen. Op het eerste gezicht lijkt het een Europese versie van de Indiase C3 die twee jaar geleden op de markt kwam. Het is een geüpdatet model, met de nieuwe esthetische snufjes van het merk die beloofd werden door de concept Oli, dat afgelopen januari te zien was op het autosalon van Brussel en dat het eerst in serieproductie is ‘vertaald’. Hetzelfde geldt voor het 'neoretrologo’, met zijn dubbele chevrons in een verticale ovaal.

Met een lengte van 4,01 meter belooft de ë-C3 veel ruimte voor passagiers en 310 liter bagage - een klein gemiddelde voor deze categorie. Het overzichtelijke dashboard heeft een centraal scherm van 10 duim en een origineel 'head-up' digitaal instrumentenpaneel dat ver naar achteren voor de bestuurder is geplaatst. Comfort, het kenmerk van de autofabrikant, is niet vergeten, met opnieuw ontworpen stoelen die dikker en zachter zijn, gecombineerd met een ophanging met hydraulische bumpers. Het lijdt geen twijfel dat de C3 de meest comfortabele auto in zijn segment zal zijn.

Citroën ë-C3: 23.300 euro, en zelfs minder...

Naast zijn uiterlijk is de C3 er ook in geslaagd om een elektrische auto 'made in Europe'  aan te bieden voor minder dan 25.000 euro: 23.300 euro om precies te zijn! Voor deze prijs zijn airco, cruisecontrol, noodremassistent en parkeersensoren achter al in de uitrusting inbegrepen. En Citroën houdt het simpel: het wordt een vaste prijs, gemeenschappelijk voor alle Europese markten waar het merk direct actief is. Eenvoud is ook aan de orde van de dag, want er komen slechts twee uitrustingsniveaus (You en Max), zonder de mogelijkheid om opties toe te voegen.

Voor dit prijsniveau is de aangekondigde actieradius van 320 kilometer, met de batterij van 44 kWh, een aangename verrassing. Net als de motor van 113 pk , die het verwachte lage gewicht van de stadsauto gemakkelijk zou moeten aankunnen. Het oplaadsysteem van maximaal 100 kW zorgt er ook voor dat je in 26 minuten van 20 naar 80% lading kunt gaan voor lange ritten, wat nog makkelijker wordt gemaakt door de Trip Planner, die automatisch de benodigde stops voor het opladen berekent. De verhouding tussen actieradius, functionaliteit en prijs belooft dus zeer voordelig te zijn in vergelijking met de concurrentie. En voor een nog scherpere prijs kondigt Citroën volgend jaar al de komst van een basisversie aan, met een actieradius van 200 kilometer voor 19.990 euro!

Verbrandingsmotoren en een SUV met zeven zitplaatsen

Voor wie toch niet elektrisch wil gaan, heeft Citroën gezegd dat er ook verbrandingsmotoren beschikbaar zijn, zonder voorlopig technische details te geven. Wat de toekomstige C3 Aircross betreft, het tipje van de sluier onthult dat deze voor het eerst plaats biedt aan zeven passagiers. Volgens de eerste esthetische details die het merk heeft onthuld, zou het ook hier gaan om een bijgewerkte versie van de auto die afgelopen voorjaar in Azië en Zuid-Amerika werd gelanceerd.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in