Citroën waagt een gokje met de ë-C4X
Met zijn lengte van 4,6 meter houdt de C4X het midden tussen de 'normale' C4 van 4,36 meter en de C5X van 4,8 meter. Hij deelt het overgrote deel van zijn onderdelen met de eerste, waarvan hij een nieuwe variant is. De wielbasis blijft gelijk, net als de hele voorkant van de cabine. Zelfs de extra plastic beschermplaten en de hogere bodemvrijheid bleven als SUV-trekjes behouden. Het grootste verschil zit dus achterin, waar de C4X onder het aflopende dak een traditionele bagageruimte verbergt met een inhoud van 510 liter (+130 liter ten opzichte van de C4).
Deze klassieke koetswerkstijl kent in ons land maar weinig aanhangers. Maar het recente succes van de Tesla Model 3 en, in mindere mate, de Polestar 2, rechtvaardigt ongetwijfeld Citroëns beslissing om de auto alleen in een elektrische versie op de markt te brengen.
Helaas is het technische gedeelte van de auto niet erg veranderd ten opzichte van de ë-C4. Hoewel de 136 pk sterke motor wel volstaat voor een auto in deze categorie, lijkt de beloofde 350 km WLTP - wat zich zou moeten vertalen in iets meer dan 300 km bij gemengd gebruik - nog steeds een beetje beperkt voor een gezinswagen.
Noch de prijs, noch de datum van op de markt brengen zijn op dit ogenblik bekend.