De Citroën 2PK viert zijn 75ste verjaardag

1j geleden | Nicolas Morlet

Op 7 oktober 1948, 75 jaar geleden, werd in Parijs de Citroën 2PK onthuld, een auto die een revolutie teweeg zou brengen in het autolandschap en iedereen toegang zou geven tot mobiliteit. Citroën viert deze verjaardag door enkele van de meest emblematische modellen uit zijn collectie te laten zien in een reeks unieke foto's.

De 2PK is ontstaan uit het TPV-project (Toute Petite Voiture) waarvan de ontwikkeling begon in 1936, met precieze specificaties: een lichte auto die vier personen en 50 kilo bagage kon vervoeren aan 50 km/u, maar ook een veld kon oversteken met een mand eieren aan boord zonder er één te breken! In 1939 waren de prototypes klaar om gepresenteerd te worden op het autosalon van Parijs. Maar de Tweede Wereldoorlog dwarsboomde de plannen van Citroën. Op vier na werden ze allemaal vernietigd, de resterende werden verborgen in het testcentrum La Ferté-Vidame, waar ze pas werden teruggevonden in... 1992!

Carrière van meer dan 40 jaar!

De 2PK werd geïntroduceerd op 7 oktober 1948. De naam '2PK' verwijst naar het vermogen van het model in Frankrijk, hoewel de tweecilindermotor in werkelijkheid varieerde van 9 pk voor de eerste modellen tot 31 pk voor de laatste. De styling mag dan op het eerste gezicht niet aantrekkelijk zijn geweest - wat hem in het Verenigd Koninkrijk de bijnaam 'Lelijk Eendje' opleverde - maar de eenvoud, de lage aankoopprijs en de lage gebruikskosten maakten er een instant succes van. Zijn onnavolgbare stijl leverde hem zelfs icoonstatus op, een die mode en tijdperken overspande en een 42-jarige carrière op gang trok, die op 27 juli 1990 om 16.00 uur eindigde.

Foto's van de verjaardag

Voor de gelegenheid heeft Citroën acht historische 2CV's van het Conservatoire meegenomen voor een fotoshoot.

- De 2CV 6 by Hermès, vanbinnen en vanbuiten aangekleed door Hermès, werd tentoongesteld op het autosalon van Parijs in 2008 om de 60ste verjaardag van de 2PK te vieren.

- De 2 CV 6 Spécial, één van de laatste 2PK's geproduceerd in de fabriek van Levallois in 1988.

- De 2 CV Spot, de eerste speciale reeks van 1.800 Citroëns met tweekleurige bekleding en koetswerk naar een ontwerp van stylist Serge Gevin.

- De 2 CV A, een van de 250 prototypes gebouwd in 1939 voor de Salon de l'Automobile, die werd geannuleerd vanwege de Tweede Wereldoorlog. Een van de vier overgebleven voertuigen in het Conservatorium van Citroën.

- De 2 CV A Saloon uit 1950, identiek aan het exemplaar dat Pierre Boulanger onthulde bij de opening van het autosalon van Parijs in 1948.

- De 2 CV A met rechtse besturing, geproduceerd in Slough in het Verenigd Koninkrijk vanaf 1953. Hij had een kofferbak van plaatstaal en openslaande achterruiten. Tot op de dag van vandaag is dit de oudste Britse 2PK in Europa.

- De 2 CV AZU, een 2PK als bestelwagen geproduceerd van 1954 tot maart 1978, met een groot laadvermogen en ‘kastdeuren’ achteraan voor gemakkelijk laden.

- De 2 CV 4 x 4 "Sahara", uitgerust met vierwielaandrijving en twee motoren waarmee hij hellingen van meer dan 40 procent in het zand kan nemen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in