De Citroën C4 X krabbelt terug
Zien we de eerste barsten in het mooie vernis van de stralende elektrische toekomst? In ieder geval heroverweegt Citroën bepaalde beslissingen. Enkele maanden geleden werd de catalogus van het merk verrijkt met een nieuwe compacte wagen, de C4 X. Dit 'kofferbakmodel’, dat vooral bedoeld is voor markten waar deze carrosserievorm nog populair is, is gebaseerd op hetzelfde platform als de C4 en bestaat dus in benzine-, diesel- of 100% elektrische versies. De fabrikant had echter aangekondigd dat veel Europese markten, waaronder België, alleen de elektrische versie (136 of 156 pk) zouden krijgen, met een basisprijs van 38.650 euro. Uiteraard was er geen haast bij de dealers, dus veranderde het merk van gedachten.
Concurrentie
De Citroën-configurator biedt de C4 X nu aan met een 100 pk sterke benzine- of een 130 pk krachtige dieselmotor. De basisprijs van het benzinemodel bedraagt 26.319 euro en plotseling wordt de C4 X, met zijn spreekwoordelijke comfort en royale binnenruimte, een echt concurrentiële auto. De paar tekortkomingen die ons tijdens de testrit van de elektrische versie opvielen en die we voor bijna 40.000 euro moeilijk te verkroppen vonden, zijn meteen al een pak vergeeflijker. We zijn benieuwd naar de C4 X op benzine of op diesel, want we willen er best op wedden dat hij nog aangenamer wordt om mee te rijden. Te bevestigen, of niet, wanneer we hem uitgeprobeerd hebben.