Elektrisch, compact en Mercedes: dit is de EQA
Wat dat belang is? De EQA vormt een van de basispijlers van Mercedes' ambitie op het vlak van elektriciteit. Of het merk de Europese doelstelling voor de hen opgelegde gemiddelde CO2-uitstoot zal halen, hangt in niet geringe mate af van de verkoopvolumes van dit model. De fabrikant kan er pijnlijke boetes mee vermijden.
De EQA neemt de kleine SUV-architectuur over van de GLA. Een koetswerk dat in zwang is. Maar voor- en achteraan verschilt hij. De neus is gladgestreken met het oog op een betere stroomlijn en over de hele breedte loopt de lichtsignatuur die alle EQ-modellen kenmerkt. De achterkant draagt nieuwe lichtblokken en een lichtbundel verbindt ze.
Een 140 kW (190 pk) sterke elektromotor vervangt de benzine- en dieselmotoren onder de motorkap van deze 250 gedoopte EQA. Die 250 is de eerst beschikbare in afwachting van krachtigere versies. Zijn 66,5 kWh sterke batterij kan de motor 426 kilometer lang van energie voorzien (WLTP-norm). Een veelbelovende actieradius. Vergeet niet, ondanks zijn kleine gestalte weegt deze compacte SUV toch 2.040 kilogram!
Met de standaard meegeleverde boordlader van 11 kW kan de batterij volledig worden opgeladen in 5.45 uur aan een wallbox (of 8.00 uur op 7,4 kW). Maar ook snellading, tot 100 kW, is mogelijk. Zo win je in een halfuur 80% van de batterijcapaciteit terug.
Verschillende modi voor energierecuperatie optimaliseren de autonomie verder. Je kan die rechtstreeks via peddels achter het stuurwiel bedienen. Maar ook dankzij Electric Intelligence. Deze digitale monitor regelt het elektriciteitsverbruik door middel van data die het uit de boordsystemen haalt: snelheidsbeperkingen, topologie van de weg, verkeersomstandigheden enzovoort.
De Mercedes EQA komt deze zomer op onze markt. Hij zal ongeveer 52.000 euro kosten.