Nieuwe Citroën C5 X: ode aan het veercomfort van weleer
... Maar bovenal introduceert hij een geheel nieuwe ophanging die de liefhebbers van het merk in vervoering moet wiegen!
Vreemd niet, dat Citroën terugkeert naar het segment van de personenwagens? Want het is hoe langer hoe meer de SUV die de harten van de gezinnen verovert. Nu kijkt de nieuwe vaandeldrager van de Franse fabrikant niet weg van die trend. Hij laat er zich esthetisch zelfs schaamteloos door inspireren, met - net als bij de nieuwste C4 - een verhoogd onderstel en extra plastic beschermers op de bumpers en de wielkasten.
Daarnaast trekt de C5 X ook een vette knipoog naar legendarische Citroëns zoals de CX en in het bijoznder de XM. Kijk maar naar zijn gestroomlijnde daklijn en die grote achterklep met toegang tot een bagageruimte van 545 liter.
Virtual reality
De cabine is net zo sober als in de nieuwe C4. Naast digitale tellers en een centraal infotainmentscherm (12 duim) is de C5 X uitgerust met een head-updisplay dat virtual reality op de voorruit projecteert. Deze technologie wordt ook gebruikt door zijn neefje DS 4. Voor de rest kondigt Citroën een "loungeruimte die uitnodigt tot welzijn en sereniteit" aan, waarbij veel aandacht naar texturen en materialen ging.
Vliegend tapijt
De C5 X tilt ook het Advanced Comfort-programma van het merk een trapje hoger. Hij introduceert een nieuw ophangingssysteem waarmee u over de weg kunt "zweven", een terugkeer naar de hoogdagen van de hydroactieve ophanging die Citroën zo dierbaar is. In plaats van het complexe systeem van vroeger, bieden de dempers met progressieve hydraulische aanslagen nu een gecontroleerde demping in drie standen.
Oplaadbare hybride
Deze ophanging is echter een exclusiviteit van de 225 pk sterke plug-inhybride, speerpunt van de C5 X wanneer hij in de tweede helft van 2021 bij de dealers arriveert. Zoals bij de andere modellen van de Stellantis-groep, haalt deze in elektrische modus een autonomie van 50 kilometer. Veelrijders kunnen niet meer rekenen op een dieselversie.