Oli: de hele toekomst van Citroën in één concept
De concept oli (zonder hoofdletter volgens Citroën) is "een manifest in de vorm van een verrassend concept vol intelligente ideeën om de status quo op te schudden". Kortom, oli is niet bedoeld om in productie te gaan, maar om nieuwe oplossingen voor technische en technologische vereenvoudiging te bestuderen, in tegenstelling tot de huidige elektrische auto's, die zwaarder en complexer zijn en steeds meer elektronica bevatten.
Ondanks zijn compacte SUV-formaat mikt oli op een gewicht van 1.000 kilo. Hierdoor zou hij volgens de huidige normen een gemiddeld verbruik van 10 kWh/100 km moeten halen, en dus een actieradius van 400 kilometer met een batterij van slechts 40 kWh.
Daarvoor gebruikt Citroën het soort vindingrijkheid dat je mag verwachten van een fabrikant die de 2CV heeft gecreëerd... of recenter: de AMI. Net als bij deze laatste zijn de bumpers, deuren en beschermingselementen symmetrisch om de productie te vereenvoudigen. Het dak en de motorkap zijn gemaakt van ultrabestendig gerecycleerd honingraatkarton: je kan eropp staan zonder dat het breekt.
Het interieur is ook vereenvoudigd. Het biedt plaats aan de smartphone van de gebruiker en projecteert informatie over de hele breedte van het dashboard. Ook maken recyclagematerialen de dienst uit en is het interieur zelfs wasbaar, wat outdoorliefhebbers zal plezieren.
Ten slotte kan oli ook worden gebruikt als externe generator om elektrische accessoires of zelfs een volledige elektrische huishouding van stroom te voorzien.
"Het heeft geen zin trendy materialen of ontwerpen aan te bieden die geen kans maken om toekomstige productievoertuigen te beïnvloeden. Daarom zijn ons nieuwe logo en de design- en technologie-elementen van Citroën oli belangrijk: op onze toekomstige modellen zal de nieuwe interpretatie van het Citroën-logo nieuwe normen stellen", zegt Pierre Leclercq, de Belg die verantwoordelijk is voor de styling bij het Franse merk. Leclercq geeft daarmee aan dat de voor oli ontwikkelde vondsten op toekomstige Citroëns terug te vinden zullen zijn.
Dit betekent niet dat het merk voor al zijn modellen uitsluitend 'basic' wordt: "We hebben een breed klantenbestand omdat we persoonlijke mobiliteit aanbieden van AMI tot C5-X, en niet iedereen is bereid toe te geven dat hij bepaalde uitrusting niet nodig heeft," legt Laurence Hansen uit. "Dus ook al gaan we niet in één dag alles veranderen, Citroën wil de discussie op gang brengen, de vraag stellen wat genoeg is, laten zien hoe het goed kan en zijn missie waarmaken om iedereen verantwoorde, betaalbare en optimistische mobiliteit te bieden."