Ook de Citroën C5 Aircross krijgt een nieuwe hybride motor
De Citroën C5 Aircross, die al beschikbaar is met twee oplaadbare hybride motoren van 180 en 225 pk, krijgt nu een meer conventionele hybride motor. Deze motor, Hybrid 136 genaamd, is een 1,2 liter-benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektrische motor van 21 kW (28 pk), aangedreven door een 48-voltbatterij die automatisch wordt opgeladen tijdens het vertragen. Vervolgens kan hij zijn energie hergebruiken tijdens het accelereren en rijden met lage snelheid om het brandstofverbruik te verminderen. De elektromotor is geïntegreerd in het hart van de nieuwe geëlektrificeerde automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.
Volgens de fabrikant zou het mogelijk zijn om de helft van de tijd elektrisch te rijden in de stad. De totale besparing in termen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot wordt geschat op 15% ten opzichte van een gelijkwaardige niet-geëlektrificeerde benzinemotor, en zelfs 12% ten opzichte van een dieselmotor met hetzelfde vermogen. De CO2-uitstoot wordt echter nog steeds geschat op 129 g CO2/km.
Enkele wijzigingen aan boord
Deze hybride versie is standaard voorzien van een digitaal instrumentarium met specifieke aanduidingen voor hybride gebruik: blauwe toerenteller om 100% elektrisch rijden aan te geven, bedrijfsstroom van de hybridemotor, laadniveau van de batterij, rijmodus via een vermogensindicator (Charge, Eco, Power) en percentage van de afgelegde afstand in elektrische modus, reëel en gemiddeld.
De auto verschijnt na de zomer in de showrooms.