SUV-versie Citroën C3 komt niet naar Europa
Citroën mikt met deze nieuwe C3 vooral op India, een opkomende markt waar de constructeur net zijn debuut heeft gemaakt. Met 4 miljoen verkochte auto's per jaar tegen 2025 is India op weg om de derde grootste automarkt ter wereld te worden.
Logisch dus dat Citroën een deel van de koek wil. Sinds begin dit jaar brengt het er zijn producten op de markt, te beginnen met de C5 Aircross. De C3 zal lokaal in Chennai worden geproduceerd, rekening houdend met de maatschappelijke en culturele kennis en behoeften van het land. Het zal gericht zijn op nieuwe consumenten van rond de dertig, uit de opkomende middenklasse, met een comfortabel inkomen.
Stofvreter in zakformaat
Het Indiase wegennet (het op één na grootste ter wereld) bestaat uit 5,5 miljoen kilometer wegen. Maar daarvan is 40% onverhard. Verwonderlijk is het niet dat de nieuwe C3 veel bodemvrijheid heeft en een carrosserie bestand tegen slecht wegdek.
Dankzij zijn compacte afmetingen, minder dan 4 meter lang, is hij fiscaal gunstig – India hanteert belastingen op basis van voertuiglengte. Toch biedt het interieur plaats aan vijf volwassenen en zit er vooraan een modern multimediasysteem.
Drie voertuigen in drie jaar
De nieuwe C3 is het eerste model van het "C Cubed"-programma dat in 2019 werd voorgesteld, een familie waarin tegen 2024 drie internationaal georiënteerde voertuigen zullen worden gelanceerd.
Hij zal ook worden geproduceerd in de fabriek van Porto Real in Brazilië en op de markt komen in Zuid-Amerika, een regio waar Citroën sinds de jaren 60 met enig succes aanwezig is