Stellantis vernieuwt al zijn bedrijfswagengamma's van Citroën, Fiat, Opel en Peugeot in één keer!

1j geleden | Nicolas Morlet

Stellantis heeft zijn Pro One-strategie onthuld om zijn leiderschap in het segment van de bedrijfsvoertuigen wereldwijd te versterken. De Groep maakt van de gelegenheid gebruik om vernieuwde versies van al zijn gamma's voor te stellen en tegelijkertijd de differentiatie tussen de merken te benadrukken.

Tot nu toe waren de verschillen tussen de bedrijfsvoertuigen van de merken Citroën, Peugeot, Opel en Fiat vrij subtiel, maar dat is niet langer het geval. De restyling versterkt de esthetische verschillen tussen de modellen en brengt ze dichter bij hun respectievelijke personenwagengamma's. De bestelwagens van Citroën, bijvoorbeeld, hebben het nieuwe logo en dito lichtsignatuur gekregen die enkele dagen geleden door de ë-C3 werden ingehuldigd, idem voor Peugeot, terwijl Opel het zwarte 'Vizor'-design van de Astra, Corsa en andere modellen transplanteert, en de busjes van Fiat een meer expressieve look hebben gekregen met een nieuw ontwerp voor hun bumpers en radiatorroosters.

Elektrisch rijden

Deze esthetische veranderingen gaan gepaard met technische aanpassingen. Te beginnen met een elektrische actieradius van de 'tweede generatie', gekenmerkt door een grotere capaciteit, nu van 330 kilometer voor compacte bestelwagens, 350 kilometer voor middelgrote bestelwagens en tot 420 kilometer voor grote bestelwagens. Deze laatste zijn uitgerust met een nieuwe batterij van 110 kWh en kunnen tot 150 kW worden opgeladen aan een openbaar oplaadpunt, waardoor de batterij in minder dan een uur van 10 tot 80% wordt opgeladen.

Medio 2024 wordt ook een tweede generatie waterstofaandrijving (brandstofcel) voor grote bestelwagens gepresenteerd, die een actieradius tot 500 kilometer en een tankbeurt in slechts 5 minuten belooft.

Andere verbeteringen zijn regeneratief remmen, geactiveerd door peddels op het stuurwiel, dat rekening houdt met het gewicht van het voertuig en de wegdynamica om de energieterugwinning te maximaliseren, en de introductie van een warmtepomp op compacte bestelwagens.

Uiteraard behouden alle modellen hun dieselmotoren en voor de compacte bestelwagens ook hun benzinemotoren, met vermogens van 110 tot 180 pk.

Meer uitgesproken verschillen

Alle modellen profiteren ook van wijzigingen aan het interieur en de uitrusting. Zo is er een nieuw infotainmentsysteem van 10 duim, 18 rijhulpsystemen om het rijden in bepaalde situaties te automatiseren en meer connectiviteit, vooral aan de hand van smartphones.

De Groep heeft vooral geprobeerd om de verschillen tussen de verschillende merken te benadrukken. Bij Citroën ligt de nadruk duidelijk op comfort, met nieuwe Advanced Comfort-stoelen. Bij Fiat ligt de nadruk op het dichte verdelernetwerk en verbeterde oplossingen voor elektrificatie aan boord. Bij Peugeot ligt de nadruk op de i-Cockpit (op de Partner) en design. Tot slot onderscheidt Opel zich door zijn innovatieve uitrusting, zoals LED-koplampen met adaptieve matrixverlichting aan de voorkant.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in