Volkswagen, Ford en Citroën: de markt voor zwerfwagens boomt!
De gezondheidscrisis en de daaruit voortvloeiende reisbeperkingen hebben een ware run op omgebouwde bestelwagens veroorzaakt, voertuigen die minder ruimte innemen dan een traditionele stacaravan maar uitgerust zijn met alles wat je nodig hebt om een paar dagen te kamperen. Ze zijn nu goed voor ongeveer 90.000 verkopen per jaar in Europa, meer dan de helft van alle verkopen van vrijetijdsvoertuigen. Als gevolg hiervan trekken ze de interesse van een groeiend aantal fabrikanten die graag hun deel van deze veelbelovende markt willen bemachtigen. Lange tijd waren de Volkswagen California en Mercedes Marco Polo de enige officiële in hun soort. De rest waren conversies toevertrouwd aan onafhankelijke ombouwers. Maar sindsdien zit er schot in de zaak: Ford heeft de Transit Nugget aan zijn gamma toegevoegd en onthult momenteel de gloednieuwe generatie op Düsseldorf. Renault heeft zich er een paar maanden geleden ook mee gemoeid in de vorm van de Trafic Spacenomad. En ook de California krijgt een make-over. Verrassender is dat het nu de beurt is aan Citroën, met het vleugje originaliteit dat het Franse merk zo kenmerkt.
Heerlijke retro
In 2017 bood Citroën een conceptwagen aan op basis van zijn SpaceTourer, gemaakt in samenwerking met het merk Rip Curl. Ondanks de opwinding die werd gegenereerd door talloze releases en het productie-achtige uiterlijk, bleef het bij dode letter. Maar op het Caravan Salon stelde Citroën het Type Holidays voor, dat officieel "de versterking van Citroëns positie in het segment van de omgebouwde kampeerwagens" aankondigde. Het definitieve aanbod zal voor het einde van het jaar bekend zijn, maar het concept dat in Düsseldorf werd getoond, zal zeker de nostalgische gevoelens van Citroën-liefhebbers aanwakkeren. De camper is gebaseerd op de Caselani Type HG, zelf afgeleid van de Citroën Spacetourer, waarop carrosseriepanelen zijn aangebracht die doen denken aan zijn beroemde voorvader. Natuurlijk zijn alle essentiële elementen van het segment toegevoegd: een pop-updak om rechtop te kunnen staan en een tweepersoonsbed voor 's nachts, het essentiële keukentje, draaibare voorstoelen voor meer gezelligheid, een afneembare tafel en een autonoom verwarmingssysteem voor stationair gebruik.
Nieuwe look voor de referentie
Het Franse model zal zijn best moeten doen om de concurrentie aan te gaan met Volkswagen. Geen onbekende. Het heeft al meer dan 260.000 California's verkocht sinds 1988. De nieuwe generatie, die zich officieel nog in het conceptstadium bevindt, is gebaseerd op de Multivan T7 en verlegt nog verder de grenzen van de praktische bruikbaarheid en de intelligente oplossingen die zijn reputatie hebben gevestigd. In het bijzonder beschikt hij nu over twee zijschuifdeuren voor een nog betere communicatie met de buitenwereld, met de optie van twee luifels en een mobiele digitale tablet om de functies van het voertuig te bedienen of films en tv-series te bekijken. Het duurt niet lang meer voordat het concept klaar is voor massaproductie.